PISTIS - Gnoza i Gnostycyzm

Świecki portal uduchowiony & czasopismo bez dogmatu

PDF Drukuj
Napisany przez Jerzy J. Kolarzowski   
08 czerwca 2011

Ide tolerancji gosili w stopniu ograniczonym stoicy rzymscy, na przykad Marek Aureliusz. Renesans podj te ide a Reformacja nadaa jej wyjtkow aktualno. Wybitni przedstawiciele woskiego renesansu, Celio Secundo Curione, Giacomo Aconzio, a przede wszystkim Sebastian Castellio byli gorcymi zwolennikami tolerancji i czoowymi jej ideologami[1].

Sowo ?tolerancja" bywa uywane w dwojakim znaczeniu. Tolerancj rozumie si jako pobaanie zu dyktowane bd to saboci, bd indyferentyzmem, koniunkturalizmem a niekiedy faszywie pojmowanym wspczuciem. W swym drugim znaczeniu tolerancja wypywa z poszanowania odrbnoci pogldw czy postaw, ktrych si nie podziela, ale uznaje si za spoecznie wartociowe i moralnie uzasadnione. Tolerancja oznacza uznanie prawa innych - innych wiar, pochodzeniem czy narodowoci - do kultywowania swych ideaw na rwni z naszymi. Tolerancja i wolno s ze sob nierozerwalnie zczone. Wolno jest tutaj pojciem kluczowym, ktrej ramy wyznaczaj prawa i obowizki wspmieszkacw. Wolno w tym wolno religijna, jest warunkiem istnienia i dziaania jednostek i spoeczestw. Rozkwit tolerancji wymaga ponadto mdroci i wiedzy.

?Wiedza ley u podstaw tolerancji. Wiedza, ktra oswaja z panoram moliwych punktw widzenia. Wiedza, to znaczy spojrzenie na wiat i ludzi dopuszczajc inne punkty ni tylko ten, ktry zosta nam zaszczepiony jako jedyny i niepodwaalny. A wic nie chodzi tu jedynie o wiedz zaczerpnit z ksiek, ktra jest rezultatem formalnego wyksztacenia. Nie jest przypadkiem, e przesyceni tolerancj bywaj na przykad ci, ktrzy wiele podrowali i poznali rozmaite kultury (...). Tolerancja dochodzi do gosu wtedy, gdy wyraamy zgod na goszenie pogldw i obyczajw, ktrych nie podzielamy?[2].

Ewidentn zdobycz radykalnego nurtu reformacji w I Rzeczpospolitej - rodowiska zboru Braci Polskich jest powizanie idei tolerancji z wolnoci religijn: wolnoci w zakresie dociekania prawdy, swobodzie wybieranego i wyznawanego kultu w prawie do krytyki i odseparowania si od instytucji religijnych i ycia religijnego.

1. Koniec jednoci chrzecijaskiego Zachodu

Spory i wojny religijne w okresie Reformacji zaczy wywiera wpyw na postawy i zachowania wielu mieszkacw kontynentu europejskiego[3] i istotnie zmieniay wiadomo mieszkacw naszego kontynentu. Rnice w wychowaniu religijnym, odmiennie ksztatoway mentalno ludzi z wdraanymi od wczesnej modoci schematami mylenia i postpowania. Stosunek do tradycji zacz rni midzy sob Europejczykw. Wypracowywana przez cae redniowiecze chrzecijaska jedno kultury Zachodu ulegaa daleko idcej destabilizacji. Walczce ze sob rnorodne kocioy w konsekwencji przyniosy odnowienie i przeformuowanie wielu idei znanych od Staroytnoci ale nie obecnych zarwno wrd elit a tym bardziej wrd ogu w wiekach rednich.

 
<< pierwsza < poprzednia 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 następna > ostatnia >>

Strona 85 z 90

Kliknij na wybrany obrazek by przejść do podstrony zawierającej zbiór inspirujących materiałów

Jerzy Prokopiuk - honorowy patronat

polecane

Ewangelia Aquariusa Nowa Era

Czasopismo Gnosis

Gnoza

Sny, Astrologia, Gematria

Unitarianie, bracia polscy, arianie

Gnostyk

Era Wodnika

Tarot Apokalipsy

Rozwj duchowy ? wiadomo i owiecenie

Bd na bieco z nowociami na Pistis.pl!

Na portalu FACEBOOK mamy rwnie grup GNOZA - POZNANIE DUCHOWE.

Jeeli jeste zainteresowany zgbianiem duchowych tematw moesz poprosi o doczenie:

https://www.facebook.com/groups/gnoza/

Autor i Redaktor Naczelny PISTIS:

Cyprian Sajna

kontakt:

cypriansajna@gmail.com

www.cypriansajna.pl

Naszą witrynę przegląda teraz 9 gości 

gnoza / gnostycyzm / religia / duchowo / ezoteryka / Bg / Jezus Chrystus / mistyka / duchowe inspiracje / okultyzm / Biblia / Jerzy Prokopiuk / Carl Gustav Jung / Rudolf Steiner / Antropozofia / Krishnamurti / Osho / Tadeusz Miciski / Andrzej Towiaski / William Blake / Miguel Servet / Faust Socyn / Bracia Polscy / buddyzm / religie wschodu / filozofia / chrzecijastwo / Cyprian Sajna